Heste pakket ind i vat! Talentløst {{forumTopicSubject}}
JA! Jeg bruger sporer. JA! Jeg bruger pisk. JA! Jeg bruger tøjlen. JA! Jeg bruger bid. JA! Jeg bruger sadel med bom.
De samme ting, som vi har anvendt i århundreder - og hestene har overhovedet ikke taget skade af det. Så hvorfor alt det pjat? Jeg kan ikke udholde det store marked for "horsemanship" ting..
Man skal behandle sin hest pænt, ordentligt og humant - selvfølgelig.. Men det gør man ikke automatisk, bare fordi man anskaffer sig en cordeo og en bomløs sadel, hvis ikke man kan finde ud af at ride anatomisk korrekt... Ligesom man ikke lige pludselig arbejder "på hestens præmisser" fordi man træner lidt tricks og jordtræning, hvis man stadigvæk ikke kan finde ud af at kommunikere optimalt og styre sit kropssprog, have styr på timing, belønning, osv.
Så lad nu være med at tro, at i bliver bedre hestetrænere af at købe alt det bras! Det handler om at lære at ride.
(Og dette er KUN henvendt til dem, der tænker sådan - ikke dem, der ikke gør)
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 356
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Men du har ret i at folk tror de kan købe sig til talent, så har man bare det rigtige udstyr så er man næsten lige som den der træner man beundrer....nej det er du ikke, men gid det var så let
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
nov 2013
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 51 Svar: 119
nov 2013
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
aug 2013
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Tak for at redde min aften.
maj 2008
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 375
Har ikke så meget mere og sige til det, er også træt af alt det der 'bid' er ondt
jun 2010
Følger: 33 Følgere: 69 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.092
Men.. Nej, jeg mener ikke nogen er bedre end andre fordi de bruger en bestemt slags udstyr. Biddet er ikke i sig selv slemt, det er hånden der styrer det der kan være farlig. Rebgrimen er heller ikke slem i sig selv, men hvis du bruger den forkert kan den også være skadelig.
jun 2010
Og ud fra den logik bør vi ikke engang lægge en grime på dyret, da det kan ødelægge næseryggen hvis vi lægger den forkert, og derpå lader en mand på 200 kg. rykke kraftigt i den
Jeg synes det er synd at det er så vigtigt for nogle at dele op i kategorier; os og dem
Vi har alle sammen med heste at gøre fordi vi kan lide dem/omgangen med dem/ridningen, så lad os da finde sammen om det
Så længe dyret ikke lider skade, så er jeg fuldstændig ligeglad hvordan folk rider, og håber også de blander sig udenom hvordan jeg rider, med mindre de har konstruktive kommentarer
nov 2013
Kailie - Hvor ukonstruktivt at slynge rundt med grimme adjektiver. Sæt dig ned og formuler et svar, hvis du er interesseret i at deltage i debatten. Jeg nægter at bevæge mig ned på at personligt niveau, beklager
aug 2013
Din interesse er måske det men du nedgøre jo folk som jordtræner og virkelig går op i det
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
OG lade være med at generalisere, begge veje.
Nej ikke alle konkurrence ryttere rider af lort, nej ikke alle "hippie" rytter rider som skønheden selv.
Har vi ikke snart fanget den pointe, og skulle vi lægge krigsvåbende og disse mudderkastnings indlæg hvor vi af en eller anden grund har "brug for" at provokere hinanden?
Lad os være glade og snakke om hvor dejlig blå himlen er, og hvor højt vi bare alle elsker vores heste!
aug 2013
Du skriver du rider med spore, bid, pisk og bomsadel og det er der intet ivejen med fordi det har folk gjort længe men at de er helt forkert med dem der er hellige om deres jordtærning kan du ikke se du er ligeså hellig overfor ground work folk som de er overfor traditionelle folk?
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
nov 2013
Dette er, som jeg har gjort opmærksom på, ikke henvendt til de der rider med bidløst eller i cordeo, og som faktisk også har det andet på plads.
maj 2008
Min holdning er, at pisk, sporer, bid osv. er het okay, så længe man kan håndtere det ordenligt. Men folk der rider med bidløse løsninger, skal også lære at håndtere det. Jeg ser så mange billeder med folk, der rider på deres heste, og hackamore-stangen er helt vandret..
Om bidløs er bedre end bid, det kommer an på hesten. Nogen heste kan ikke have bid i munden, nogen kan ikke lide presset på næseryggen som en sidepull eller lign, giver
Det irritere mig når folk mener at bidløs er den eneste vej frem, men omvendt irritere det mig, når folk mener at bidløs er noget pjat
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
Jeg selv mener at ride med bid og pisk er 100 gange bedre end ride uden og hesten så stikker af/laver nummere så dig eller hest kommer tilskade
nov 2013
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Det du vil sige med indlægget er at folk der mener de er bedre end bidryttere fordi de rider horsemanship er ... pølse.
Og dem som synes både om bid og HMS er godkendte, er det det vi er ude i ?
maj 2008
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
Hvorfor er det, at bare fordi man har forskellige meninger, at man så konstant skal hakke på hinanden. Vi er her jo alle fordi vi finder glæden ved hesten, hvorfor ikke bare respektere hinanden. Øjh hvor er jeg efterhånden træt af at folk altid skal finde det værste ved hver gren indenfor den her sport.
Jesus Christ, så lad da hinanden være.
Lige et surt opstød herfra, men for dælen rideverden, tror da vidst nok ridebukserne sidder lidt for stramt nogen steder.
aug 2013
Jeg rider med glæde med pisk og bid (dog ikke spore da mine ben er for urolige ifølge mig selv) men rider da også gerne uden udstyr vis jeg havde en hest der kunne det.
Den enestegrund til jeg ikke træner med bid fra jorden er at jeg ikke har et bid der passer mine ponyer det jeg har er for tykt
maj 2008
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
At i rider som i gør er jeres eget problem. Jeg ved bare hvad MIN hest fungerer bedst med og det er hvad der betyder noget for MIG. Hvad i andre gør er overhovedet ikke noget jeg skal blande mig I, det er jeres eget ansvar.
jun 2010
Men nogen hopper jo på den, og fred være med det, så længe hesten ikke lider, de må jo have penge nok, så hvis jeg lover at komme og vifte fluer væk fra Jeres heste, vil I så give mig nogle af dem
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Jeg er sååååå træt af alt det fis og ballade fra alle de "bid løse" folk.... De er så sure på os og så mega diskriminerende over os konkurrence ryttere som rider sporten fordi i og åååh vi er så lede og bla bla bla.. Ikke og en skid.. Vores heste har det sku lige så godt hvis ikke bedre end de stakler der må stå ude i alt slags vejr uden muskler vi acceptere jer men i har aldrig lært at acceptere os...
jun 2010
Fej for egen dør først, og lad være med at dømme andre, det ville i øvrigt klæde de fleste
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
de har en hest som vi andre en hund, sikke en kommentar, folk bestemmer for fanden da selv hvad de vil træne med deres dyr
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Glad for jeg ikke er den eneste der tænkte det om Stines kommentar
aug 2013
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
aug 2011
Følger: 61 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 1.037
Blogger
Betyder det så at mine 4 små har det være end mine 2 ride heste?
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
Har den ene side ikke respekt for den anden side, er det da klart at den anden side selvfølgelig heller ikke har respekt for den ene side.
Men helt ærligt
- Er det nu også SÅ slemt som du får det til at lyde? For det synes jeg altså ikke. Ja, der var da en gang hvor det var helt ekstremt - en direkte KRIG bidrytter V bidløs. Personligt har jeg ikke set dette længe, og kommer der endelig et eller andet grimt fra en bidløs til en bidrytter, så ender det tit med ,,Men så længe det kan bruges rigtigt, og passer hesten, så har jeg ikke noget imod at andre rider med det''
Det skal lige siges at jeg selv er bidrytter, og jeg vil simpelthen ikke kunne styre min hest uden bidet - JA pga dårlig træning! eller mangel på samme. Jeg er 100% springrytter, og er 100% at jeg smider et pelham på når vi skal starte jagter og military - men jeg respekterer de bidløse - Hvis det er det deres hest fungerer bedst på - jamen så fint. Jeg er da bedøvende ligeglad, og det rager mig en skid, så længe det ikke er min hest.
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
MEN.. Jeg skriver IKKE som kritiker af dit emne, men jeg mener blot, at det er et spørgsmål om at være åben for nye ting.. sådan ser det ud i mit hoved
Jeg er hverken total "hippie-rytter" som nogen kalder det, eller ren "konkurrencerytter".. Jeg ligger et sted midt i mellem.. Jeg bruger bid og pisk (pisken bruges ikke som straf, men som hjælper ved øvelser, som kræver en forlænget arm)
.. MEN jeg er samtidig SLET ikke frastødt af, at der findes andre metoder at lære hesten tingene på og andre måder at omgås heste på, end dem vi hidtil har brugt.. At man anvender bidløs eller ligefrem cordeo, er i mit hoved bare superspændende og det er for mig bare noget nyt, som jeg måske engang kan lære at anvende.
For mig handler det generelt om at lære at omgås hesten på en korrekt måde.. Jeg vil ikke sige, at bare fordi man har anvendt de samme metoder i århundreder, så er det klart den bedste løsning..
Jeg er ikke imod brug af bid, hvis biddet er tilpasset korrekt og man anvender det korrekt, MEN jeg er samtidig superklar på at lære noget omkring dét at styre hesten uden.
Jeg er ikke imod bomsadler, hvis de bare er tilpasset hesten korrekt. Jeg bruger selv bomløs (Baloun c2), men det gør mig da ikke til en bedre rytter. Ingen har nogensinde sagt, at man bliver en bedre rytter, blot fordi man anvender disse ting..
Jeg tror, at du har misforstået konceptet totalt..
Det handler jo nærmere om, at man lærer hesten at kende på en anden og ny måde, end man førhen har gjort.. Det handler vel netop om, at folk forsøger at finde ud af, om man kan omgås hesten på en anden måde, som tilgodeser både rytter og hest.. om det er en skidt ting, det må du jo så vurdere..
Jeg er virkelig ikke modstander af nogen af delene, og jeg er ALTID klar på at tage ved lære af andre metoder.. og kan jeg selv se, at mine heste trives bedre på den ene eller den anden måde, ja så skal jeg nok selv vurdere, hvad der passer mine heste og mig selv bedst. Det er vel bare et spørgsmål om at tage de ting til sig, som man mener er brugbare..
INGEN herinde har nogensinde brokket sig over "konkurrenceryttere", som de så fint bliver kaldt herinde.. Der er bare nogen, som vælger en anden form for omgang med hesten end netop de hjælpemidler, som DU bruger til DIN hest.. Det er vel bare et spørgsmål om metodevalg, ikke?? Det gør hverken dig eller dem til bedre ryttere..
Men.. Undrer mig generelt lidt over din holdning.. Det er da ikke en negativ ting, at nogen folk udforsker en ny måde at omgås hestene på.. Sikke mange ting, man må gå glip af, med sådan en holdning ?
sep 2006
Kender ikke dine heste så hvor skulle jeg dog vide det fra?!
Ved bare at min den store har det en del bedre end den han står ved siden af... Det skal der hvis ikke mange blinde øjne for at se..
Mente at dem der mener at hestene skal stå ude i alt slags vejr og mener vi andre er lede ved vores fordi de kommer ind - hvilket mange her inde mener.
Synes det er komplet tosset at lade dem stå ude altid i min verden. Men vi er jo forskellige
- skrev kommentaren for at være påtværs og få en debat - vidste i ville æde mig det var meningen synes bare det så utroligt sjovt at i er lige så dobbelt moralske som jeg selv var i den skrevne kommentar hahaha sjovt ingen er bedre end andre her inde og alle gør det bedste for deres heste!
Min hund har det som mange "tricks heste" så må i så selv vælge om det er negativt eller positivt min hund får ihvertfald mere opmærksom end de fleste heste..
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 42 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 226
Udstyr må folk sku selvom, og der er en mio meninger om hvad man synes
det ideelle, så hvis folk nu bare passede deres egen tallerken, var det hele nok
meget rare
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Vi skal lære at inkludere alle -også dem der er anderledes.
LOL
Måske det virker bedre i rideklubben end skolerne -,-
Blogger
Spurgte også kun fordi jeg var i tvivl hvad du så reelt mente, for mine de små er nu også bare nogle hunde der er blevet til cirkus pudler. Og de står ude hele dagen i alt slags vejr, har dog fået bokse det seneste år.
Og mine store er jo så stævne dyr, så de rides, klippes, kommer i boks ved lorte vejr og og og Men de passes nu stadig på.
sep 2006
Synes bare folk er lade her inde for vi er sku alle sammen lidt dobbeltmoralske når det kommer til stykket
Den med hunden var skrevet negativt men ment positivt hvis jeg havde det som min hund var det sku luksus! Forstår godt den altid er glad og i mega happy humør ville jeg også være hvis jeg kunne sove og lege hele dagen I MIN HUNDEGÅRD øv jeg er led ved hunden
sep 2006
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 118
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
holder på at man skal ride så naturligt som muligt, men går hesten bare bedre ved et par sporer eller en pisk og man ikke mishandler dyret med det.. jamen, så brug endelig de midler for min skyld..
bomløs sadel kan lave mere ravage end en med bom.. det handler bare om at vide hvilken bom hesten skal ha.. så skader det ikke hestens ryg.. er dog fan af cair systemet!! men det skal siges at det svigter OGSÅ, ved brug af forkert kopfjern!
jan 2005
Følger: 157 Følgere: 145 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 498
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
Rid du med din pisk, dine sporer og din flotte sadel - og så lad da for helvede os andre gøre hvad der passer os!
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Problemet er jo ikke folk der vælger biddet fra, sadlen fra, ridningen fra eller hvad ved jeg. Problemet er dem der gør det, fordi de mener det modsatte er ondt og dyremishandling. Det kunne jo være man vælger jordtræning til, fordi man er dygtig til det, har interessen i at lære det, eller har en hest der er rigtig god til det. Det er ikke ensbetydende med, at man hader alle der rider med bid eller hvad ved jeg.
Der hvor kæden hopper af for mig er når, som du siger, folk mener de bliver meget bedre mennesker/ryttere/trænere/whatever af at pille udstyret af.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Men ja.. Fordi man er bid- eller bomløs, rider uden spore eller noget, betyder det ikke man mener alt er mishandling. Ellers er der noget jeg har misforstået :P.
But yeah, jeg er enig :).
apr 2008
Følger: 105 Følgere: 116 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 251
nov 2008
Har selv læst den slags kommentarer. Forstår det ikke helt, da det ikke er det bedste for alle heste.
apr 2008
Følger: 105 Følgere: 116 Heste: 1 Emner: 59 Svar: 251
nov 2008
Men jeg forstod skam godt din tekst, det var mere sådan en.. 'Enig' kommentaragtig ting haha!xD
jun 2007
Følger: 116 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 191 Svar: 916
Kunne man måske ikke bare blive enige om at vi alle hver især holder af vores egne krikkedyr, og så lade den ligge der?
Hvorfor skal vi tro at vi kan være herre over hvad naboen gør? Pas dog jer selv, medmindre det der sker ved siden af er mishandling..
Bid eller bidløs, kan det ikke være fuldstændig lige gyldigt?
- Og lige til jer tanter, der evigt og altid skal brokke jer over hvad andre gør, og ikke gør: Husk at kigge indad, det er ofte jer der er noget galt med, og ikke alle andre.
God dag til HG!
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Jeg er også rytter med bid, sporer og resten sf det der hører til og jeg kunne ikke være mere kold i røven, når et par hysteriske tøser råber op om at jeg er en dum mishandler.. Jeg er ikke grim ved min hest, det ved jeg at jeg ikke er, så deres ord rører mig ikke, for det passer ikke.
Ligesom jeg er fløjtende ligeglad når andre konkurrence ryttere skriger af grin, hvis jeg bestemmer mig for at lege lidt med krikken i ridehuset. Jeg er stadig seriøs dressurrytter der håber på mange stævner i fremtiden.
Gør hvad du føler er rigtigt, pas dig selv og lad andre passe deres. Og skulle du rende ind i de beskyldninger igen, så undskyld mig, fuck da dem og deres latterlige beskyldninger. Hvis du er god og rar ved din hest, så lad dem råbe og skrige til de falder om.
Blogger
Følger: 71 Følgere: 1985 Heste: 5 Emner: 71 Svar: 930
Blogger
maj 2013
Følger: 114 Følgere: 249 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 614
aug 2008
dec 2012
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 98 Svar: 566
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Dog er det jo synd, at dem som skriver de er trætte af at se den her slags debatter alligevel liige skal knytte en kommentar. Spring dog forbi hvis ikke I gider se på det.
Blogger
aug 2008
Det ændrer på ingen måde åp, at man bør selvfølgelig tilpasse sit udstyr ordenligt, men det gælder jo i alle sammenhæng
feb 2010
Følger: 22 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 137
jun 2010
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 17
Det er jo hvem man er og om hvad man vil byde sin hest !
Syntes hvis mand skal lære at ride kan man også gå ind på hestens primisser.
Når jeg rider rider jeg med normal combi sadle eller uden og så med budløst hovedetøjer eller corder syntes det er valg frit,kan godt se at du ikke er bleg for at bruge sporene og kan se du har sparket din hest bag i men heldigvis er vi forskrækkeligt sådan som jeg kan forstå du har gjordt mod din hest i en af dine andre debatter så noget vil jeg ALDRIG byde min hest men vi er jo også forskellegige!
jan 2012
Følger: 77 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 537 Svar: 3.226
sep 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 39
sep 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 39
Heste pakket ind i vat! Talentløst